2023

Vídeo / AI generated images and videoStories / 4′ 13”

o mangue é uma rede neuronal do vivo,
em contraposição à inteligência artificial AI,
rede que vive dos inputs
escritos em prompts

como traduzir o desejo?

o músculo é a revolta da concha geológica
as bocas também recriam os ventos
tudo sonha com a seiva
diz, uma voz aveludada e sem emoção
machine-voice

milhares de imagens-mercadoria
imagens brilhantes
o desejo de se converter em imagem

NarcosisGram InstaStories NarcosisTik TokStories

como traduzir o desejo?

a alquimia em tuas aguas
é profunda
dos sedimentos
água-viva,
diz



ESP

Cosita del manglar

La obra explora la noción del manglar (ecosistema de transición entre el río y el mar) como una red neuronal de lo vivo, en contraposición a la AI como una red artificial en la cual se generan imágenes a partir de prompts creados por humanos.

Por una parte surge la pregunta sobre lo vivo y cómo traducir el deseo, lo cual se explora a partir de lo inextinguible del signo poético (F. Bifo Berardi): “el músculo es la revuelta de la concha geológica… todo sueña la savia” o “la alquimia en tus aguas es profunda, de los sedimentos, aguaviva”.

Por otro lado la generación de millones de imágenes-mercancía, cuyo imperativo es su exposición y su acumulación, se explora con la sucesión de imágenes brillantes que no dejan de seducirnos. Asimismo se cuestiona la tiranía de la visibilidad, del deseo por convertirse en imagen (Byung-Chul Han) y de la obligación de compartirlas en Instagram y TikTok.

El film de 4’13”, se compone de imágenes de diversos medios, como fotografías y vídeos de celular, animaciones hechas en los Stories de Instagram, imágenes generadas con DALL.E 2, algunos de los textos de sus prompts y audios de textos de la artista grabados con un lector de voz online.


ENG

MANGROVE’S SWEETHEART

The artwork “Mangrove’s sweetheart” aims to creatively explore the mangrove (an environment of transition between the sea and the continent) as a neural network of living things, in contrast with AI as an artificial neural network used to generate millions of images.

On the one hand appears the question about living things and how to translate desire, which is explored creatively by the inextinguishable poetic sign language (F. Bifo Berardi): “the muscle is the revolt of the geologic seashell… everything dreams with the balm” or “the alchemy in your waters is deep, from the sediments, living waters of jellyfishes”.

On the other hand, the generation of millions of images-merchandise (imperative to be exposed and accumulated) appear in the film as a succession of polished images that look very appealing to us. To the same extent, questions the tyranny of visibility, the desire to see and to be seen (Byung-Chul Han) and to feel obliged to post them on Instagram or TikTok.


estreia internacional

+RAIN Film Fest AI film festival in Europe

Barcelona, 2023

The +RAIN Film Fest’s international call for films using AI models is focused on films that explore the narrative capabilities of this technology in their creation process. The +RAIN Film Fest invites filmmakers to present and discuss their work at public screenings to talk together about film narratives in this incipient moment of experimentation with generative AI, and how this new narratives define the audiovisual language of the future.


estreia nacional

IX DOBRA Festival Internacional de Cinema Experimental

Cinemateca do MAM-RJ, 2023


ENSAIO VISUAL

Revista #1 piscina

São Paulo, 2024